2017-11-09

Black Friday- er du forberedt?

Hva er egentlig Black Friday og hvordan har det blitt en globalt anerkjent shoppingdag?

Det er nok få som har gått glipp av Black Friday-tilbudet, som i mange butikker, og spesielt hos e-handlere, tar helt av den siste helgen i november hvert år. En amerikansk shoppingtradisjon som inntreffer etter Thanksgiving hvert år med store salg og nedsatte priser.

Historiene rundt Black Fridays opphav er mange

Første gang uttrykket er dokumentert var en fredag den 24. september 1869, da den amerikanske børsen opplevde et fritt fall forårsaket av to såkalte blodtørstige børshaier som hadde sammensverget om å dumpe prisen på gull. Fredagen da deres komplott ble satt i verk var en svart dag for mange da børskrakket etterlot flere helt konkursrammede.

Den kanskje vanligste og offisielt anerkjente, men akkurat like feilaktige historien, er den om hvordan detaljhandelen oppfant Black Friday som et siste desperat forsøk på å snu årets dårlige “røde” salgstall til svarte gjennom å lokke kunder med kampanjetilbud og lokkepriser.

Den sanne historien har sitt utspring i Philadelphia på 1950- tallet. Her var det Philadelphias politi som benyttet seg av uttrykket for å beskrive kaoset som oppsto, da horder av forstadsfolk og turister strømmet inn i byen i forkant av kampen i Amerikansk fotball mellom Army Black Knights og United States Naval Academy (Army Navy Football), som avholdes hvert år lørdag etter Thanksgiving. Folkemengdene tvang politiet til bristepunktet og gjorde den ellers lyse og glade høytiden svart.

Også i Skandinavia har vi tatt til oss Black Friday som en importert handelshøytid og dens betydning for handelen fortsetter å øke. I 2016 handlet ca. hver femte svenske rabatterte varer på Black Friday for gjennomsnittlig 1576 kr. / pers.

Kanskje enda sterkere er utviklingen for e-handelen, som i 2016 økte antallet ordrer sammenlignet med Black Friday 2015 med 72% og inntektene med 59%.

Black Friday inntreffer fjerde fredag i november; en stadig viktigere “høytid” for butikker og e-handlere å dra nytte av som en mulighet for å lokke kunder og til å øke salget, samt smugstarte julehandelen.

Har du sørget for at dine kunder finner deg når det smeller den 24/11?